5 creatieve tips hoe je met SEO de concurrentie voorblijft.
Volgens het Inbound marketing software platform Hubspot (2017) zeggen 61% van de marketeers te willen investeren in hun zoekmachine optimalisatie (SEO) prestaties. SEO blijkt dan ook één van de belangrijkste aspecten te zijn als het gaat om het behalen van online succes. Als je het aan ons vraagt is dat een uitstekend gegeven om naar de belangrijkste SEO trends en ontwikkelingen te kijken welke in 2018 de online markt zullen gaan beheersen. Want als je blijft steken in de technieken uit het verleden dan zul je genadeloos afgestraft worden door de zoekmachines. Wij helpen je daarom op weg met 5 creatieve SEO tips zodat je de concurrentie in 2018 een stap voorblijft.
1. Geen call-to-action knoppen
Al jarenlang proberen online marketeers zich te focussen op de zoektermen die het grootste bereik en zoekvolume hebben. Traditioneel gezien probeert men deze zoektermen te beperken tot twee zoekwoorden. En als het even kan, houden we deze het liefst op één zoekwoord.
Wat tegenwoordig steeds meer gebruikt wordt is het gebruik van je eigen stem bij zoekopdrachten. In 2016 kwam deze trend al op, volgens zoekmachine Google gaf toen één op de vijf personen zoekopdrachten op met zijn stem. Een aantal voorbeelden van persoonlijke assistenten die spraakherkenning toepassen zijn Alexan, Siri en Cortana. Dit zijn moderne namen, maar deze technologie werd eigenlijk al in de jaren ’50’ toegepast toen het Audrey-systeem werd ontwikkeld. Dat systeem herkende alleen cijfers van een enkele stem, sindsdien heeft de spraakherkennings-technologie dus een lange weg afgelegd.
Vandaag de tijd bestaat een zoekopdracht vaak uit een hele zin of een vraag. Dit gebeurd vaak ook nog meertalig en gecombineerd met meerdere stemmen. Met de opkomst van spraak zullen de zoekopdrachten niet alleen veel langer worden, maar zullen ze ook een andere toon krijgen.
Wanneer we bijvoorbeeld ”’bioscoop Amsterdam” typen, wordt er letterlijk eigenlijk letterlijk tegen je telefoon gezegd: ”Ik ben op zoek naar een bioscoop in Amsterdam”. Dit vergt natuurlijk ook weer een andere aanpak wat betreft SEO. Waar je voorheen vooral optimaliseerde op de korte zoektermen, dien je nu tevens te optimaliseren voor de longtail zoekwoorden. De zoekmachine optimalisatie dient uit te gaan van ‘problemen’ en vragen die worden gebruikt in de dagelijkse spreektaal. Hierbij moet er rekening gehouden worden met het stellen van complete vragen en duidelijke antwoorden.
Zoeken via spraak is niet de enige manier die steeds vaker wordt ingezet. Ook visuele zoekopdrachten ontwikkelen zich steeds sneller. Er was een tijd dat de zoekmachine de afbeelding alleen maar wist te begrijpen via de tekstuele informatie die werd toegevoegd. Daarvoor is bijvoorbeeld de alt-tag in het leven geroepen.
Nu sociale media en dus ook het internet steeds visueler worden, wordt het voor de zoekmachines steeds belangrijker om visuele content te leren begrijpen. Pinterest besloot daarom de Pinterest Lens te lanceren en ook Aliexpress maakt inmiddels gebruik van visual search. Daarbij worden afbeeldingen op slimme wijze herkend door kunstmatige intelligentie in te zetten.
De optie ‘reverse image search’ in Pinterest maakt het mogelijk om een afbeelding naar een zoekvenster te slepen, waarna deze wordt gematcht met de afbeeldingen uit de database. Hieropvolgend worden vervolgens de beste matches getoond. Voor veel mensen wordt Pinterest gezien als een soort van visuele zoekmachine. Het is nu eenmaal zo dat ons brein plaatjes sneller onthoudt dan tekstuele informatie.
Visual search heeft juist zoveel potentie omdat het de perfecte manier is om te zoeken vanaf je telefoon. Visual search wordt groot, heel groot. Het is dus belangrijk dat je je afbeeldingen optimaliseert aan de hand van de bekende manieren. Maak bijvoorbeeld gebruik van alt-tags, correcte bestandsnamen en bijschriften voor afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk dat de afbeeldingen relevant en interessant genoeg zijn zodat deze opvallen in de zoekresultaten.
3. Zorg voor veiligheid
Laatste tijd horen we veel verhalen over hacks, malware en phishing en stiekem krijgen we hier allemaal ook een akelig gevoel over. Elke keer lukt het hackers toch weer om nog vernuftiger persoonlijke gebruikersgegevens te ontvreemden. Gelukkig wordt er tegenwoordig hard gewerkt om het bewustzijn van het internetgebruik te vergroten. Zoekmachine Google heeft zelf ook al stappen ondernomen om gebruikers op de hoogte te stellen van mogelijke schadelijke websites. Want als de website niet veilig is, dan zorgt Google ervoor dat de gebruiker hiervan onmiddellijk een melding krijgt. Daarnaast wordt er juist weer van ontwikkelaars van websites verwacht dat de veiligheid van de bezoeker wordt gewaarborgd. Zorg voor de ontwikkelaar is dus dat tijdens het ontwerp proces daarom goed over de beveiliging van klantgegevens wordt nagedacht. Daarnaast is het zorg dat het beveiligingscertificaat op alle pagina’s van de website is bijgewerkt en werkt. Dit straalt vertrouwen uit naar de bezoekers van jouw website. Hedendaags zullen mensen alleen content downloaden, delen en bijvoorbeeld contact opnemen als ze jouw bedrijf ‘vertrouwen’.
”Zorg voor een betrouwbare & veilige website, maak bijvoorbeeld gebruik van een SSL-certificaat.”
4. Machine learning & AI
Dat Google een vooruitziende blik heeft blijkt maar weer eens uit de steeds groter wordende rollen die Machine Learning en Artificial Intelligence (AI) dit jaar gaan krijgen. Deze technieken roepen wellicht bij eenieder in eerste instantie een andere associatie op, maar zijn eigenlijk heel erg interessant om ook naar te kijken. Onder Machine Learning worden apparaten verstaan die over zelflerende capaciteiten beschikken. En met behulp van Artificial Intelligence kan het algoritme van bijvoorbeeld dit soort type apparaten zichzelf patronen aanleren en herkennen om bepaald zoekgedrag aan te leren en voor zichzelf te gebruiken.
Zo is Google onder andere bezig met een eigen AI-systeem genaamd de RankBrain. Rainbrain werkt als volgt: als Rankbrain bijvoorbeeld een nog onbekende zoekopdracht opmerkt, kan het systeem inschatten welke woorden of zinnen een soortgelijke betekenis of een onderlinge relatie vertonen. Op basis daarvan wordt er een ”educated guess” gemaakt. Dit zijn zoekresultaten waar de gebruiker waarschijnlijk naar op zoek is.
Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe dit invloed kan hebben op jouw SEO. Nou dit legt zo: Met Rankbrain worden één-zoekwoord-pagina’s namelijk nog minder relevant. Het gaat om het beste antwoord op een zoekopdracht, in plaats van toevallig de juiste zoekwoorden gebruiken op je pagina. Probeer de context van een zoekopdracht dan ook te begrijpen, en een super-interessante pagina hiervoor te creëren. Hierdoor kun je hoger scoren in de zoekmachines.
5. Blijf aan linkbuilding doen
Eigenlijk hoeven we dit niet eens te benoemen, maar we doen het toch. Linkbuilding is natuurlijk ook één van de SEO trends die altijd weer terugkomt. Vanaf het begin af aan is linkbuilding doorslaggevend voor jouw online succes. Dat zal ook in 2018 het geval zijn. Wat je niet zal verbazen is dat voornamelijk de kwalitatieve links positieve invloed hebben op jouw SEO. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld dat je gebruik moet maken van “natuurlijke backlinks”. In een natuurlijke situatie ontstaat een backlinkprofiel op een natuurlijke manier, waarbij de soorten backlinks uit verschillende invalshoeken afkomstig zijn. Ook kan het soort backlinks variëren; denk bijvoorbeeld aan tekstlinks en image links.
Wij raden aan om je voor 2018 niet blind te staren op nieuwe links, maar ook eens te kijken naar bestaande backlinks. Deze dienen ook waardevol en divers te zijn.
Wij hopen uiteraard dat je met deze tips direct aan de slag kunt gaan met de optimalisatie van jouw SEO. Als je nog vragen hebt of nog meer geïnteresseerd bent naar onze mogelijkheden van SEO en overige technische aspecten die te maken hebben met jouw website neem dan vrijblijvend contact met onze SEO specialisten op.
Hulp nodig met jouw webdesign of concept?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.