Wat is Google Ads? Een volledig overzicht van tips & kosten (2019)
Wat is Google Ads? Google Ads is het nieuwe Google Adwords. Google Adwords werd onlangs namelijk in een nieuw jasje gestoken. Zowel de naam Google Adwords als het platform kregen een complete make-over. Vernieuwend? Niet echt, maar makkelijker te onthouden is het wel.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven online reclame kunnen maken aan de hand van verschillende soorten advertenties.
Het is tevens de grootste inkomstenbron van Google. Op Google adverteren is een efficiënte en effectieve manier om je bedrijf te laten groeien, mits je dit natuurlijk goed toepast.
Hier bevindt zich dan het zogenaamde addertje onder het gras. Vaak is het zo dat bedrijven (of particulieren) zichzelf verantwoordelijk stellen voor het in elkaar steken van advertenties.
Waar men zich echter niet van bewust is, is dat het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne vaak complexer is dan het lijkt. Adverteren kost geld en wie zomaar wat experimenteert, kan veel geld kwijtraken.
Een goed kennisniveau hebben van hoe Google Ads werkt, zal je campagne al veel meer opleveren. Daarom gaan we in deze blog verder in op de voordelen die Google Ads met zich meebrengt.
Wat kan ik met Google Ads?
Voordat je beslist om met Google Ads aan de slag te gaan is het belangrijk om de functionaliteiten ervan in kaart te brengen. Wat is de meerwaarde voor mijn bedrijf en wat kunnen advertenties mij bieden?
De keuze voor Google Ads hangt nauw samen met je marketingstrategie. Met andere woorden: Hoe wil jij je klanten bereiken? Als je doelpubliek bijvoorbeeld uitsluitend bestaat uit 65-plussers kan je je afvragen of het wel nuttig is om online reclame te maken.
Even terug naar de kern: de functionaliteiten van Google Ads in kaart brengen. De overkoepelende dienst van Google Ads is natuurlijk het voorzien van online reclame voor bedrijven aan de hand van advertenties.
Google Ads voorziet bedrijven van verschillende soorten advertenties. Zo kan men adverteren aan de hand van tekst gebaseerde zoekadvertenties, grafische display-advertenties, Youtube-videoadvertenties en mobiele advertenties.
Dé grote troef is de doelgerichtheid van Google Ads. Traditionele reclame kanalen zoals TV en radio kunnen een boodschap de wereld insturen die een groot publiek bereikt.
Echter, meer dan de helft van dat publiek is verre van geïnteresseerd in deze boodschap. De andere, geïnteresseerde helft behoort dan weer niet tot het doelpubliek waar het bedrijf op mikt.
Vaak is het een nutteloze en vooral dure boodschap die op geen enkele manier doelgericht of afgestemd is op de behoefte van de klant; een pijnpunt waar veel bedrijven mee te kampen hebben.
Met Google Ads kan je daarom veel gerichten je doelgroep bereiken. Het geeft een adverteerder namelijk de mogelijkheid om doelgerichte reclame de wereld in te sturen.
Een adverteerder kan namelijk zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt. Hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die effectief interesse hebben in het onderwerp.
Met Google Ads kan je enorm ver gaan in het specificeren van jouw doelpubliek. Zo is het onder andere mogelijk om ervoor te kiezen advertenties enkel te laten zien in bepaalde regio’s.
Andersom kan je ervoor kiezen om bepaalde regio’s uit te sluiten. Bijvoorbeeld als je alleen maar levert in Noord-Holland en niet in andere provincies.
Er zijn diverse mogelijkheden mogelijk, waaronder:
- Adverteren op basis van taal
- Adverteren op basis van geslacht
- Adverteren op basis van leeftijd
- Adverteren op basis van interesses
- Adverteren op basis van type device (computer, tablet of smartphone)
Wat kost adverteren op Google Ads?
We krijgen vaak de vraag wat het kost om te adverteren op Google te horen. Ons antwoord: “de kosten van een advertentiecampagne heb je volledig zelf in de hand”.
De volgende vraag die we dan meestal krijgen is: “welk bedrag moet ik dan nemen?”.
Ook dat bepaal je gelukkig helemaal zelf. Het is zeker niet aan te raden om er zomaar een willekeurig bedrag tegenaan te smijten.
Er zijn twee belangrijke vragen die je jezelf moet stellen bij het bepalen van je budget: hoeveel is een klant mij waard en wat is mijn advertentiedoel?
Eens je hieruit bent, heb je al een degelijk idee van wat een verantwoord budget zou kunnen zijn om uit te geven aan Google Ads.
Twijfel je over het te besteden bedrag? Neem gerust contact met ons op voor advies.
Om te beginnen houdt Google een maandelijks budget aan. Het bepalen van jouw maandelijks budget bepaal je, zoals hierboven al eerder vermeld is, gewoon zelf.
Hoe Google dit bepaalt? Per campagne kan je bepalen welk bedrag je hieraan wenst uit te geven per dag.
Dat kan je dan manueel omrekenen per maand. Deze methode noemen we automatisch bieden.
Binnen deze campagne is het de bedoeling om te bieden op bepaalde zoekwoorden. Dat is belangrijk, want door het bieden op de juiste zoekwoorden kan je hier een doelgerichte advertentie aan koppelen.
In het geval van deonlinejutter.nl is dat bijvoorbeeld het zoekwoord: “online marketing specialist Noord-Holland”
De kost per klik hangt af van hoeveel jouw concurrentie aan het bieden is. Het is een simpel rekensommetje.
Als jouw maandbudget 1000 euro is, en een klik kost 1 euro, dan krijg je 1000 kliks. Door analyse van data kunnen we gaan bepalen wat het ideale budget is.
Beter nog, als mensen niet klikken, hoef je ook niets te betalen. Jouw budget is dus steeds een maximumbudget. Het kan zijn dat je minder uitgeeft.
De meeste van onze klanten starten met een budget van 400 euro per maand, wat 13,30 euro per dag is. Daarvoor krijgen ze doorgaans 15 tot 40 +/- klikken per dag.
Hoe gebruik je Google Ads?
Nu je weet wat Google Ads voor jou kan betekenen en wat het jou kan kosten rest nu de laatste vraag te beantwoorden. Hoe gebruik je Google Ads?
Om te beginnen, zal je eerst een account moeten aanmaken bij Google.
Vervolgens kan je met dit account inloggen in Google Ads. Het aanmaken van zo’n account is volledig gratis.
Pas vanaf het moment dat je effectief advertenties online zet en klikken ontvangt, zullen er kosten in rekening worden gebracht.
Allereerst zal Google enkele basisgegevens van je bedrijf vragen.
De volgende stap in het proces is het opzetten van een eerste advertentiecampagne en dat bestaat uit verschillende stappen:
Bepaal het doel van je advertentie: Wil je meer naamsbekendheid creëren of wil je dat klanten een directe actie op de website gaan uitvoeren? De keuze van je advertentie doelstelling hangt nauw samen met de keuze van je biedstrategie en is bepalend voor het instellen van een juist bod in Google Ads.
Bepaal jouw campagne budget: wat is een klant jou waard? Probeer het budget te bepalen, maar staar je niet blind op cijfers. Begin met een budget waarbij je je comfortabel voelt. Nadat de campagne enkele weken actief is geweest, heb je meer zicht op de prestaties van de campagne. Op basis hiervan kan je bepalen of je het budget wilt aanpassen of niet.
Bepaal jouw doelgroep: Kies je doelgroep en bepaal zelf aan wie je je advertenties laat zien en aan wie niet. Op deze manier maak je gerichte advertenties voor jouw doelgroep.
Bepaal je zoekwoorden: welke zoektermen moeten de advertentie triggeren? Met andere woorden: bij welke zoektermen wil je dat je advertentie getoond wordt? Maak hierbij gebruik van de zoektermen om te verfijnen welke zoekopdrachten de advertentie kunnen optimaliseren.
Advertenties schrijven: Het schrijven van een tekstadvertentie is één van de eenvoudigste manieren van de online advertentie mogelijkheden die Google Ads aanbiedt. Een goede advertentie tekst schrijven is cruciaal. Hoe meer relevanter en doelgericht de tekst jouw potentiële klanten doet aanspreken, des de groter de kans zal zijn dat ze erop klikken. Stem jouw advertentie af op zoekwoorden. Maak daarbij ook gebruik van call-to-action woorden: “Bezoek onze winkel! Bestel nu! etc..”
Tips & Tricks 2019
We delen onze kennis graag met onze bezoekers. Aan de hand van onderstaande tips & tricks geven we je advertentiecampagnes graag een extra boost.
Gebruik liever geen brede zoekwoorden
Zoekwoorden kunnen van elkaar onderscheiden worden volgens verschillende zoektypen. Zo bestaan er brede zoekwoorden, aangepaste brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.
De interpretatie die Google heeft van een breed zoekwoord is heel ruim, terwijl die van een exact zoekwoord specifiek is.
Wanneer je een zoekwoord instelt op “breed” zal Google je advertentie ook weergeven wanneer iemand zoekt op een synoniem of variatie van dat woord. Dat kan zorgen voor een hoop irrelevante vertoningen en kliks.
Daarom raden wij aan om enkel brede zoekwoorden te gebruiken indien je een je een goed zicht hebt op de zoektermen waarop gebruikers zoeken.
Een voorbeeld: als websitebouwer adverteer je op het zoekwoord “website maken” en gebruik je het zoektype breed.
Wanneer iemand vervolgens zoekt via de term “gratis zelf een website maken” zal deze uitkomen op jouw advertentie.
Desalniettemin is de intentie van deze gebruiker helemaal niet om een website te laten maken, met als gevolg een advertentie die volledig naast de kwestie ligt.
Maak veelvuldig gebruik van negatieve zoekwoorden
Wie succesvol wil adverteren kan maar beter negatieve zoekwoorden of uitsluitings-zoekwoorden implementeren. Met negatieve zoekwoorden kunnen we bepaalde termen en/of zoekwoorden uitsluiten van onze campagnes.
Simpel gezegd kies je er dus voor om je advertentie niet te laten verschijnen bij bepaalde zoekwoorden. Het toevoegen van negatieve zoekwoorden geeft een betere doelgerichtheid aan je advertenties.
Gevolg hiervan is dat je makkelijker gebruikers bereikt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn én je minimaliseert hierdoor irrelevante klikken. We mogen tenslotte niet vergeten dat het ontvangen van klikken ons effectief geld kost.
Een voorbeeld: als keuken winkel adverteer je op het zoekwoord “keuken kopen” en je gebruikt daarbij geen uitsluitingszoekwoorden.
Wanneer iemand vervolgens zoekt naar “tweedehands keuken kopen” is de kans groot dat jouw advertentie geactiveerd zal worden door deze zoekterm.
Maar tevergeefs verkoop jij geen tweedehands keukens.
Je kan dus maar best duidelijk maken dat het niet gaat over tweedehands keukens door “tweedehands” als zoekwoord uit te sluiten.
Maak gebruik van advertentie-extensies
Door gebruik te maken van een extensie en deze toe te voegen aan je advertentie kan je de advertentie uitbreiden met aanvullende informatie. Een dergelijke extensie kent verschillende vormen.
Zo heb je extensies die bijvoorbeeld je locatiegegevens meededelen of extensies die gewoonweg extra tekst toevoegen of bijvoorbeeld een belknop aan de advertentie toevoegen.
Zorg er dan ook voor dat je goed gebruik maakt van deze vormen van advertentie-extensies. Het maakt je advertentie net iets opvallender en zorgt ervoor dat je in de picture komt bij jouw doelgroep.
Gebruik relevante landingspagina’s
Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om doelgerichte reclame te maken. Het is dan ook de bedoeling om deze kans zo goed mogelijk te benutten en dat kan alleen maar door advertenties zo relevant mogelijk te maken.
De perfecte balans hierbij is een goede consistentie tussen de zoekwoorden, de inhoud en de landingspagina van de advertentie. Aan een advertentie wordt altijd een landingspagina gekoppeld die in het beste geval exact is afgestemd op de inhoud van de advertentie.
De landingspagina verzorgt het eerste contactmoment van de gebruiker met jouw website en fungeert eigenlijk een beetje als een soort inkomhal: het is ingericht voor bezoekers die binnenkomen op een pagina.
Een landingspagina die niet is afgestemd op de inhoud van de advertentie wordt door Google als irrelevant beschouwd.
Gevolg hiervan is dat Google een slechte kwaliteitsscore zal geven aan jouw advertentie.
Hierbij komt ook nog eens kijken dat een hele hoop potentiële klanten zullen afhaken, omdat ze niet meteen vinden op de pagina waar ze naar op zoek waren.
Een slechte kwaliteitsscore, een hoop irrelevante & kostbare klikken en het verlies van potentiële klanten.
Zorg er dan ook maar voor dat je steeds relevante landingspagina’s koppelt aan je advertenties.
De voor- & nadelen van Google Ads uitbesteden
Als dit je allemaal ingewikkeld en complex in de oren klinkt dan begrijpen we dat volledig. Het is tenslotte niet vanzelfsprekend om eenvoudig kwalitieve advertentiecampagnes op te zetten.
Kennis hebben hiervan, maar tevens ook ervaring zijn belangrijke aspecten die hierbij benodigd zijn.
Google Ads zelf uitvogelen kost geld
Bovendien kost het erg veel tijd. Het opzetten van campagnes, opvolgen, analyseren en verbeteren vergt veel tijd. Je zou er dan voor kunnen kiezen om Google Ads uit te besteden en een samenwerking aan te gaan met een online marketing bureau.
Dit heeft zowel voor- als nadelen.
Het is belangrijk om deze afweging vooral voor jezelf concreet te maken. Hieronder maken we het je alvast wat makkelijker door een aantal voor- en nadelen op te sommen van een samenwerking ter behoeve van Google Ads.
De nadelen:
- Kostenintensief: Het kost je wellicht wat meer indien je Google Ads aan een gespecialiseerd online marketing bureau overlaat. Het verschaffen van diensten kost nu eenmaal geld. Diensten aanschaffen kost nou eenmaal geld. Aan de andere kant moet je wel een afweging maken tussen de risico’s van het vak en de kosten van uitbesteding. Zomaar wat experimenteren met Google Ads kan een dure grap worden. Het opzetten, opvolgen en optimaliseren van advertentiecampagnes kost bovendien tijd en we weten allemaal dat x aantal tijd gelijkstaat aan geld.
- Geen controle: Je hebt het gevoel dat je geen controle hebt. Iemand anders beheert jouw geld en geeft het uit. Dat is misschien een beangstigende gedachte, maar dat hoeft het zeker niet altijd te zijn. Ga op zoek naar een online marketing bureau dat fel inzet op transparantie. Het is tenslotte niet meer dan normaal dat je wilt weten waar je geld naartoe gaat. Alvorens je beslist om samen te werken met een gespecialiseerd bureau is het slim om even een paar reviews te lezen. Op die manier heb je een idee waar het bedrijf jouw mee kan helpen en met wie je de samenwerking aangaat.
Voordelen:
- Core-business: Jij kan je focussen op je eigen core-business, terwijl het online marketing bureau jouw plek verovert op Google.
- Specialist: Een gespecialiseerd online marketing bureau zoals deonlinejutter.nl is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Je kan dus rekenen op advies en ondersteuning vanuit de bron.
- Meer tijd: Uitbesteding aan een gespecialiseerd marketing bureau garandeert in de meeste gevallen doeltreffende en kwalitatieve advertentiecampagnes. Zij beschikken over de nodige opleidingen en ervaringen met als gevolg dat zij bedrijven kunnen voorzien van expertise en know-how.
- Meer rendement: Door met een specialist in Google Ads in zee te gaan vermijd je bepaalde risico’s. Het minimaliseert de kans dat er nutteloze budgetten worden uitgegeven aan campagnes die niet werken. Het rendement op je advertenties zal ongetwijfeld hoger liggen als je dit door een specialist laat uitvoeren. Daarbovenop loop je niet het risico dat je tijd en moeite in een campagne stopt die niet rendeert. Het zou zonde zijn om uren werk te stoppen in iets dat uiteindelijk toch niet blijkt te werken.
Wil je eens praten over Google Ads? Wij helpen je graag bij het opzetten van campagnes.
Onze expertise ligt bij het maken van websites en het uitvoeren van online marketing activiteiten. Daaronder valt ook het opzetten van Google Ads campagnes. Bel of mail ons gerust.